شناختی ,پیشینه ,نظری ,مبانی ,تحریف ,تحقیق ,مبانی نظری ,پیشینه تحقیق ,تحقیق تحریف ,کارشناسی ارشد ,موضوع تحریف ,پیشینه تحقیق تحریف ,نظری پژوهش همر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحریف های شناختی

 

 

 

شرح مختصر:

مبانی نظری تحریف های شناختی

تعریف شناخت‌

کلمه شناخت در لغت به معنی عمل یا فرایند دانستن است. رویکرد شناختی به شخصیت، بر نحوه ای که افراد از محیط و خودشان آگاه می شوند، نحوه ای که درک نموده و ارزیابی می کنند، یاد می گیرند و مسایل را حل می کنند، تمرکز دارد. این واقعا یک رویکرد روان شناختی به شخصیت است؛ زیرا منحصرا روی فعالیت‌های ذهنی هشیار تمرکز دارد.

این تمرکز روی ذهن، مفاهیمی را که سایر نظریه پردازان به آنها پرداخته اند، نادیده نمی گیرد. برای مثال، در رویکرد شناختی، نیازها، سایق‌ها یا هیجانات را جنبه هایی از شخصیت می دانند که تحت کنترل فرایندهای شناختی قرار دارند(شولتز وشولتز ،1388).

روانشناسی شناختی انسان را موجودی پردازش کننده اطلاعات و مسأله گشا تلقی می کند.این دیدگاه در پی تبیین رفتار از راه مطالعه شیوه هایی است که شخص به اطلاعات موجود توجه می کند،آنها را تفسیر می کند،و به کار می برد. روانشناسی شناختی همانند دیدگاه روانکاوی متوجه فرایندهای درونی است.اما در این دیدگاه بیش از آنکه بر امیال،نیازها،و انگیزش تاکید شود بر اینکه افراد چگونه اطلاعات را کسب و تفسیر می کندو آنها را در حل مشکلات به کار می گیرند تاکید می شود.

بر خلاف روانکاوی تکیه گاه شناختی نه بر انگیزش ها و احساسات و تعارضات نهفته بلکه بر فرایندهای ذهنی است که از آنها آگاهیم یا به راحتی می توانیم از آنها مطلع شویم.این رویکرد در تقابل با نظریه های یادگیری قرار می گیرد که محیط بیرونی را علت اساسی رفتار به شمار می آورند.اصولا دیدگاه شناختی به افکار و شیوه های حل مسأله کنونی توجه دارد تا تاریخچه شخصی.در این دیدگاه روابط بین هیجان ها انگیزش ها و فرایند های شناختی و در نتیجه همپوشی میان دیدگاه شناختی و دیگر رویکرد ها نیز آشکار می شود(ساراسون وساراسون ،1390).

روانشناسی شناختی زاده ی روانشناسی گشتالت است که در دهه ی 1920 مطرح شد.وجه مشخصه ی دیدگاهِ شناختی، توجه نسبتا ً اندک به رابطه ی محرک – پاسخ و فعالیت های عصبی می باشد. توجه اصلیِ این رویکرد، به موضوعاتی نظیر ادراک، حل مساله از طریقِ شهود، تصمیم گیری و فهم است. در تمامِ این فرایند ها شناخت از اهمیت مرکزی برخوردار است . شناخت یک مفهومِ کلی است که تمامیِ اشکالِ آگاهی را در بر می گیرد و شاملِ ادراک، تفکر، تصور،استدلال، و قضاوت و غیره می باشد. انقلابِ شناختی شاملِ تمامِ دیدگاه هایی می شود که به این مباحث اهمیتِ زیادی می دهند)جرج سیچ ،1380).

افکار خودآیند از دید شناختی ها افکار خودآیند،تحریف های شناختی،باورهای غیر منطقی مختص رابطه و طرحواره های شناختی علل اکثر مشکلات رفتاری وتعارضات بین فردی است(فلانگان وفلانگان،2004؛الیس،2003؛به نقل از فرحبخش،1382؛ بهاری وسیف،1384).

مدل شناختی بک (1970)نیزدرباره ی آسیب شناسی برنقش محوری تفکر در فراخوانی وتداوم افسردگی،اضطراب وخشم تاکید می کند.سوگیری شناختی باعث آسیب پذیری افراد نسبت به وقابع منفی مانند فقدانها ومشکلات زندگی می شوند. طرز تفکر بدبینانه بدون منطق زمینه ساز شروع افسردگی واختلالات خلقی و دوام آنها است.تفکر شدید منفی،همیشه با افسردگی یا اختلالات احساسی همراه است.وقتی نگران می شوید،وقتی افکار ناخوشایند به ذهنتان خطور می نماید،کج خلق وافسرده می شوید(برنز،1386؛45).

موضع فلسفی کلی در زمینه شناخت فرد به عنوان دانشمند: کلی معتقد است که افراد مانند دانشمندان، با ساختن فرضیه هایی درباره محیط و آزمودن آنها در برابر واقعیت زندگی روزمره، دنیای تجربیات خود را درک کرده و سازمان می دهند و این درک و تفسیر تجربه، برداشت منحصر به فرد ما را از رویدادها نشان می دهد. کلی گفت: “ما از طریق الگوهای شفافی که متناسب با واقعیت‌ها هستند که دنیا از آنها تشکیل شده است به دنیا می نگریم”.

ما می-توانیم این الگوها را با عینک های آفتابی مقایسه کنیم که رنگ خاصی را به هر چیزی که می بینیم، می دهد. عینک یک نفر ممکن است آبی رنگ و عینک دیگری سبز رنگ باشد. امکان دارد چند نفر به یک صحنه نگاه کنند و بسته به عینکی که زده اند آن را به صورت متفاوتی ببینند. بنابراین، با توجه به فرضیه هایی که می سازیم، به دنیای خود معنی می دهیم. این دیدگاه خاص، که هر کسی آن را به وجود می آورد، همان چیزی است که “سیستم سازه” نامیده می شود. سازه، روش منحصر به فرد شخص برای در نظر گرفتن زندگی است(برنز،1386؛398).

یک سازه، شیوه نگاه کردن فرد به رویدادهای موجود زندگی و شیوه تعبیر و تفسیر آن فرد از جهان است(کریمی،1385). مدلABC الیس الیس(1962)برای تبیین اختلالات عاطفی وهیجانی به الگوی abcمتوسل می شود و مطرح می سازد که وقتی حادثه فعال کننده ای(a)برای فرد اتفاق می افتد ،او براساس تمایلات ذاتی خود ممکن است دو برداشت متفاوت و متضاد از آن داشته باشد:یکی افکار،عقاید وباورهای منطقی وعقلانی(rb)ودیگری افکار وعقاید وبرداشت های غیر عقلانی وغیر منطقی(ib).

اگر فرد تابع افکار وعقاید عقلانی ومنطقی باشد،به عواقب منطقی(rc)دست خواهد یافت وشخصیت سالمی خواهد داشت واگر دستخوش افکار وعقاید غیر منطقی وغیر عقلانی قرار گیرد،با عواقب غیر منطقی(ic)مواجه خواهد شد،که در این حالت او فردی است مضطرب واشفته ودارای اختلالات هیجانی.بنا براین از دیدگاه الیس اضطراب،افسردگی،واختلالات خلقی،عاطفی،احساسی حاصل تفکر غیر منطقی فرد است که به صورت خود گویی های درونی درفرد وجود داشته وسبب ایجاد احساس بی کفایتی و بی ارزشی،ارزیابی های بدبینانه، منفی بافی و ارزیابی ضعیف از توانایی مقابله با مشکلات وحل وفصل آنها در فرد می شوند(الیس،1991،1969،1982؛به نقل از برون وهمکاران،1996).

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دوم پژوهش

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : دارد (به شیوه APA)

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحریف های شناختی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحریف های شناختی دسته: مدیریت بازدید: 4 بار فرمت فایل: doc حجم فایل: 25 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 17. مبانی نظری و پیشینه ...

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحریف های شناختی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحریف های شناختی. ایرانیان درود , به سایت خود خوش آمدید شما در حال مطالعه پیشخوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحریف های شناختی ...

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تحریف های شناختی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تحریف های شناختی. توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش). همراه با منبع نویسی درون متنی ...

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحریف های شناختی - گالری آینده

 فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی ...

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحریف های شناختی | فروشگاه اینترنتی ...

9, 2016 - مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحریف های شناختی ... توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همرا با منبع ...

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تحریف های شناختی - فراتک‌ سل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تحریف های شناختی توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش ) همراه با منبع نویسی درون متنی ...

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تحریف های شناختی | دانلود ...

Nov 28, 2016 - مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تحریف های شناختی توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش ) همراه با منبع ...

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحریف های شناختی - دانلود برتردانلود برتر


27, 2016 - توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه جهت استفاده فصل دوم ...

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحریف های شناختی

Dec 3, 2016 - خدایا شکر خوشحالم همیشه هر چه نیاز دارم در اختیارم قرار میگیرد. عنوان اصلی محصول : مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحریف های شناختی. سلام بر ...

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحریف های شناختی | شبکه مقاله


Nov 12, 2016 - دسته: مدیریت فرمت فایل: doc حجم فایل: 25 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 17 توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی ..

دانلود تحقیق و مبانی نظری
منبع اصلی مطلب : دانلود فایل مبانی نظری
برچسب ها : شناختی ,پیشینه ,نظری ,مبانی ,تحریف ,تحقیق ,مبانی نظری ,پیشینه تحقیق ,تحقیق تحریف ,کارشناسی ارشد ,موضوع تحریف ,پیشینه تحقیق تحریف ,نظری پژوهش همر
اشتراک گذاری: این صفحه را به اشتراک بگذارید

سبد بلاگ : مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحریفهای شناختی